Wijk bij Duurstede - Nieuwbouw Centrale Post Scheepvaatdienst

  • Omschrijving:
    Nieuwbouw Centrale Post Scheepvaatdienst

    Opdrachtgever:
    Bouwdienst Rijkswaterstaat, Utrecht

    Ontwerpjaar:
    1992

    Realisatie:
    september 1993

    Locatie:
    Wijk bij Duurstede

    Samenwerking:
    Ingenieursbureau Zonneveld, Ingenieursbureau Nelissen

  • tekst ntb

    Locatie
    Het gebouw is de vervanging van een bestaande verkeerspost, die te klein is voor de toegenomen begeleiding van de scheepvaart.
    De bouwlokatie was de verbreding van een dijk op het kruispunt van de waterwegen Lek/Nederrijn en Amsterdam-Rijnkanaal. Er is geen bebouwing in de directe omgeving. Het historische centrum van Wijk bij Duurstede begint verderop aan dezelfde dijk. Rondom is hoofdzakelijk hollands polderlandschap, compleet met veerpont, de Prinses Irenesluizen zijn de meest opvallende bebouwing.
    Vraag
    In het gebouw werden ruimten gevraagd voor verkeersleiding, techniek en ondersteunende funkties. De aanvaarroutes dienden optimaal zichtbaar te zijn vanuit de operationele ruimte. Het glas in deze ruimte moest onder een helling staan in verband met hinderlijke spiegelingen, vooral ’s nachts, de post is 24 uur in bedrijf. Op het terrein werd een carport gevraagd. De toegang tot het terrein moest afgesloten worden met een automatisch schuifhek.
    Ontwerp
    Op deze landschappelijk gave lokatie is gekozen voor een ronde vorm, waarbij het gebouw zo neutraal mogelijk de aanwezige richtingen respecteert. De verankering van de cirkel vindt plaats met de zichthoek vanuit de operationele ruimte, deze beslaat 240o en komt overeen met de gestileerde hoek van de aangrenzende waterwegen. Deze hoek was ook het basismotief voor de rest van het ontwerp.
    In het exterieur is dit vormgegeven als twee betonnen schijven die uit het gebouw steken. Op de derde verdieping kraagt de gevel met een hoek van 15o naar buiten, tussen de betonnen schijven, en vormt zo, ook door het glas van de vliesgevel een extravert contrast met de introverte cilinder.
    In het interieur zijn de betonschijven als draagconstructie
    aanwezig. Door in het verkeersgebied langs de betonschijven te lopen zijn deze ook binnen goed zichtbaar gelaten, ondanks de zeer compacte organisatie van de plattegrond. De horizontale belijning van het onderhoudsbalkon en de zonwering vormt mede de verticale beëindiging van het volume.
    Op het gebouw is een stalen constructie geplaatst voor de radar en andere communicatieapparatuur, vooral de draaiende radar voegt een dynamische uitdrukking toe aan het gebouw. De terreininrichting sluit aan op de plint van het gebouw; een plint in de vorm van baksteen langs de bestrating en een talud bij het aangrenzende gras. De plint in baksteen komt identiek terug in de carport. Het toegangshek is voorzien van een entreezuil van hetzelfde materiaal, hierin is ook de installatie voor het schuifhek opgenomen.

project sluiten » «